Aansprakelijkheidsrecht
Het aansprakelijkheidsrecht draait rond schade en de vraag wie deze schade moet vergoeden.

U kan schade geleden hebben of u kan deze mogelijks veroorzaakt hebben. Dit kan contractueel of buitencontractueel zijn, als particulier of als onderneming.
Het aansprakelijkheidsrecht raakt de mens in zijn dagelijkse bezigheid:
- U loopt over straat en struikelt over een slecht aangelegde weg
- Uw onderneming maakt producten en een klant meent schade geleden te hebben door een gebrekkig product
- Uw buur verbouwt zijn huis en u heeft scheurvorming aan uw pand
- Uw onderneming heeft regelmatig last van wanbetalers
- U heeft stormschade
- Uw (onder)aannemer levert gebrekkig werk
- …
Veel gestelde vragen over aansprakelijkheidsrecht
Wat moet ik doen als ik schade heb geleden?
Verzamel bewijs van de schade (foto’s, getuigenverklaringen, medische stukken, …). Neem contact op om uw rechten te bespreken en te bepalen wie aansprakelijk is.
Indien u verzekerd bent, doe dan aangifte bij uw verzekeraar.
Hoelang heb ik tijd om een schadeclaim in te stellen?
Dit hangt af van het type vordering (bv. contractueel buitencontractueel, misdrijf of niet, specifieke wetgeving,…).
Neem eenvoudig contact op om te vragen of u uw rechten nog kan doen gelden.
Wat is het verschil tussen contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid?
Contractuele aansprakelijkheid betekent dat partijen een overeenkomst gesloten hebben en één van de partijen de afspraken niet is nagekomen. Buitencontractuele aansprakelijkheid is aansprakelijkheid die ontstaat los van een overeenkomst, maar waarbij er een fout gebeurde die in causaal verband staat tot de schade (bv. auto-ongeval).
Wie bepaalt er of ik aansprakelijk ben?
De rechter bepaalt wie aansprakelijk is. Partijen kunnen wel los van dit oordeel minnelijk een regeling treffen (bv. wanneer de aansprakelijkheid duidelijk is).
Een advocaat kan u advies geven over wie volgens de wet aansprakelijk is en wat gangbare rechtspraak is.
Afspaak maken?
De eerste consultatie wordt benaderd als een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek wordt niet alleen uitvoerig stilgestaan bij de feitelijke situatie, maar ook bij de verwachtingen en behoeften van de cliënt. Op basis daarvan worden mogelijke oplossingswegen geformuleerd. Het doel is dat de cliënt goed geïnformeerd een keuze kan maken voor het oplossingstraject dat het beste past.
Tarief: 75 EUR + BTW (21 %)
Inbegrepen:
- Eerste consultatie met duiding juridische positie
- Uitleg over de verschillende oplossingswegen
- Concrete prijsbegroting